13 Ocak 2011 Perşembe

2000'li yıllar sadece ülkemizde değil dünyada da büyük ekonomik krizler doğurdu. Doğal olarak yaşanan krizlerden karayolu yolcu taşımacılığı da etkilendi. 2011'e girerken otobüsçüler sıkıntıların sona ermesini bekliyorlar. Umutlu görünen otobüsçüler, artacak yolcu sayısının akaryakıt fiyatlarına rağmen sektörü rahatlatacağına inanıyor.

Metro Turizm Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şenol Ayyıldız
2010 yılını beklentileri karşılayan bir yıl olarak noktaladık. 2009'da 13 milyon yolcu taşıyan firmamız, 2010'da 14 milyona ulaştı. 2011 yılı için hedefimiz 15 milyon yolcu. Tüm sektörün daha fazla yolcu taşıyacağına inanıyorum. Gerek yolcu artması gerekse hizmet kalitesinin yükselmesi için birçok çalışma yaptık, proje geliştirdik. Bunlar arasında Ege Bölgesi öne çıkıyor. Ege'de yapacağımız yeni oluşumlar çok önemli. ‘Konuğumuzsunuz' dediğimiz yolcumuz Metro'dan çok farklı, çok önemli hizmet alacak. İzmir'i merkez olarak ele alıp başta Didim, Bodrum ve Marmaris olmak üzere tüm sahillere yeni otobüslerle ve güler yüzlü hizmetle yeni seferler düzenleyeceğiz. Kurum içi eğitim çalışmalarımızı daha da arttırarak devam ettireceğiz. Ayrıca, Avrupa'daki yıldızlama sistemini farklı bir şekilde hayata geçiriyoruz. Suit ve Class sınıfı araçların ardından Metro Mini ile özellikle kısa mesafeli hatlarda çok farklı hizmet vereceğiz. Mini projemizle halen 300 dolayında olan sefer sayısını 1000'e çıkartmak istiyoruz. Mini projesi hayata geçtiğinde 2011 hedefimizi 18 milyon yolcuya çıkarabiliriz. Bu hedef doğrultusunda otobüs yatırımlarımıza devam edeceğiz.

Seç Turizm'in sahibi Saip Konukoğlu

2010 yılında yolcu artışı yaşandı, ancak her ne kadar yolcu artışı olduysa da firmaların kar oranı düştü. 2011 yılında ise sektör olarak daha fazla yolcu taşıyacağımıza inanıyorum. Sıkıntı yolcuda değil, havayolu şirketlerinin kış sezonunda aşağıya çektiği bilet ücretlerinde. Otobüsçü ister istemez bilet fiyatlarını düşürmek zorunda kalıyor, bu da sadece o firmaya değil bütün sektöre darbe vuruyor. Bölge firmalarıyla zaman zaman bir araya gelerek istikrarlı bir çalışma ortamı için görüşüyoruz. Firmalara yıkıcı rekabetin zararını anlatıyor ve düzeni sağlaya çalışıyoruz. Bölge olarak uzun hatta yolcu taşıyor ve en büyük giderimiz akaryakıt. Akaryakıt fiyatının yüksekliği bizim maliyetlerimizi artıyor. Bölünmüş yolların her tarafa ulaşması neticesinde yol sorunumuz neredeyse kalmadı diyebiliriz. Otobüsçü olarak gelişmelerden memnunuz.

İstanbul Seyahat'in sahibi Selami Tırış:

2010 verimli bir yıl oldu. Ancak firmalar uzun hatlarda havayolu şirketlerinin fiyat tehdidi nedeniyle yıkıcı bir rekabet içine girdi. Küçük firmaların büyük ve kurumsal firmalarla daha fazla birleştiği bir yılı yaşadık. Küçükler büyük firmaların altyapısından faydalanarak gider kalemlerini düşürmek için bu yolu seçti. 2011 yılının olumlu geçeceğine inanıyorum. Türkiye büyüyor ve nüfus artıyor. Artan nüfus bize yolcu olarak geri dönüyor. Artık işini iyi yapan firmalar ayakta kalacak. Yolcu kaliteli ve güvenli hizmet veren firmayı seçiyor. Karadeniz, Ege ve Akdeniz hatlarında çalışan araçlarımız sadece 3 yaşında. Yolcumuz uydu, koltuk arkası tv gibi her türlü teknolojiyi istiyor. 2011 yılında yeni otobüs yatırımlarımız devam edecek. 2011'de yurtdışından yolcu getirmeye önem vereceğiz. Balkanlar, Ukrayna ve Rusya'dan ülkemizin sahil bölgelerine yolcu getirmek istiyoruz. Bu konuda fuar, tanıtım ve reklam her türlü aktiviteye katılıyoruz. Türkiye'de gezilecek ve görülecek çok yer var, biz bu tanıtımı yapmak için projeler üretiyor ve mutlaka başarılı olmayı hedefliyoruz.

Şanlıurfa Cesur Turizm'in sahibi Necdet İpekçioğlu

2010 yılı bölgemiz olarak çok iyi geçti desek yalan olur. Ancak yine de yolcu artışının yaşandığı bir yıl oldu. Diğer taraftan TOFED'e bağlı Şanlıurfa Otobüsçüler Derneği'nin çalışmaları bizim için verimli bir ortam sağlıyor. Firma sahipleriyle haftada bir gün mutlaka bir araya gelip sorunlarımızı tartışıyoruz, önerilen uygun çalışma şartları ortaya konuyor.Şanlıurfa'nın uzun ve önemli tarihi geçmişini tanımak ve görmek isteyenler her geçen yıl artıyor, bu da bizim işimize yarıyor. Otobüsçüler kazanıyor. Asker ve Harran Üniversitesi öğrencileri ve balıklı göl bölgeye yolcu hareketliliğini sağlıyor. Yatırım yaparak yolcumuza hem kaliteli hizmet vermeyi hem de artışın devamının gelmesini sağlayacağız.

Es Adaş Turizm İşletme Müdürü Selami Tan

7'nci bölge firmaları olarak bizi en fazla havayolu taşımacılığı etkiledi. Erzurum ve bölge firmalarının 2010 yılında kriz endişesiyle ertelediği otobüs yatırımını 2011 yılında yapmasını bekliyoruz. Koltuk arkası tv sistemi ve uydu anteni yenilikleri yolcular tarafından takdirle karşılandı.Yükselen yakıt fiyatları karşısında bizler havayolunun fiyat tehdidi nedeniyle bilet ücretlerine zam da yapamıyoruz. Bunun sonucu olarak kullanılan ucuz ve kaçak mazottan çokça etkileniyoruz. Devletin kaçak mazotu engellemesi bölgemizde bilet fiyatı üzerinden yürütülen haksız rekabeti ortadan kaldırır. Biz her şeyin yasal ve denetimin tam olmasından yanayız. 2011 yılının otobüs sektörü için daha fazla yolcunun taşınacağı bir dönem olacaktır. Ayrıca 2011 yılında seçimlerin olması da yolcu talebinde artış sağlayacaktır. Erzurum ve bölge firmaları olarak kendi aramızda bir araya gelerek, verimli nasıl çalışabiliriz diye görüşmelerimizi sürdürüyoruz.

Kamil Koç Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Osman Çağalıkoç

Filomuzu yenileme yatırımlarını 2010'da yaptık. 2011'de yatırım yılımız olacak. 20 otobüs daha alacağız. Bünyemizdeki bireysel otobüsçüler de 50 otobüs alacak. Bu yıl için büyük atılım bekliyoruz, bu yıldan çok ümitliyiz. Yeni hat açma konusunda düşündüğümüz hatlar var ama şimdilik açıklamıyoruz, çünkü otobüsçülükte rekabet büyük. 2+1 araçlara talep çok, biz de memnunuz, fakat onu her hatta kullandığınız zaman işin esprisi kalmıyor. Onu belli özel hatlarda kullanmaya devam etmek istiyoruz, 2+1 koltuk düzeni olan 57 tane aracımız var, onlarda da bir yenileme ve artışa gideceğiz.

Pamukkale Turizm ortağı Mazlum Bababalım

2011 yılında devletin karayolları taşımacılarına sahip çıkmasını bekliyorum, şu an karayolları taşımacıları üvey evlat muamelesi görüyor. Havayolları ve demiryollarına sağlanan avantajların yarısının sağlanması bile bu sektöre yeter. 2011 yılından beklentim devletin bu sektöre sahip çıkmasıdır. Sektörün şartları her geçen gün daha da ağırlaşıyor, artık bireysel otobüsçülerin bu şartları kaldırması zor, 2011 yılı bireysel otobüsçü için daha da zor olacaktır. Ayrıca firmaların birleşmesi lazım, bir şehirde 5-6 yerel firma var, bunlar birleşmeliler. Birleşerek haksız rekabeti de bitirebilirler. 30 yeni otobüs alma hedefimiz var. Daha iyi hizmet amacıyla var olan hatlarımızı çoğaltmak istiyoruz.

Adıyaman Ünsal Turizm'in sahibi Ünsal Sönmüş

2011 yılında Allah yardımcımız olsun, ayakta kalabilirsek ne mutlu. Akaryakıtın durumu, uçaklara tanınan çifte standart, korsan taşımacılıkla mücadelede denetim eksikliği, bizim başlıca sorunlarımız. 2011 yılında bunların çözülmesini isteriz fakat sektör her yıl biraz daha geriye gidiyor. 2011 yılında, sektörümüzde adeta bir kangren haline gelen, korsan taşımacılığın devam edeceğini düşünüyorum, yönetmeliğe göre minibüsler 90 km. üzerindeki mesafelere taşımacılık yapamazlar fakat 500 km.'ye bile korsan taşımacılık yapıyorlar. Güneydoğu Anadolu'da bunun çok örneği var, böyle olunca dürüst çalışan otobüsçü zarar görüyor, korsan taşımacılar adeta ödüllendiriliyor. Otobüslerde önemli bir model değişikliği olmazsa yatırım yapmayı düşünmüyoruz. Burada yolcunun tavrı belirleyici oluyor, yolcu yeni model çıkmışsa onu istiyor.

Star Batman Turizm'in sahibi Şeyhmus Gönül

2011 yılında, sigortalar konusunda düzenlemenin yapılmasını ve "süper belge"nin çıkmasını bekliyorum. Korsan taşımacılığın ve haksız rekabetin bitmesini, firmaların birleşmesini kurumsallaşmanın artmasını bekliyorum. Akaryakıt konusunda ise umutsuzum. Havayolları şirketlerinin yeni kampanyalar ve yeni indirimler yapması sektörü zor durumda bırakacaktır. Yatırım konusunda bekle gör politikası izleyeceğim, piyasaya bakıp duruma göre davranacağım, bir de seçim atmosferi var tabii, o da belirsizlik yaratıyor. Yeni bir hat açma planımız yok, mevcut hatlarla devam edeceğiz.

Best Van Turizm'in sahibi Arslan Bayram:

2011 yılı için karamsarım, 2010 yılından daha kötü geçeceğini düşünüyorum. 2011 yılında 3-4 ay iş olur, onun haricinde iş olmaz. Korsan taşımacılık ve haksız rekabet devam eder, havayollarına tanınan ayrıcalıklar devam eder. Hepsi birden bizim sektöre zarar vermeye devam eder. Bizim en büyük problemimiz akaryakıt ve uçak firmalarının yıkıcı rekabetidir. Sektörün durumunun kötü olması ve haksız rekabetin de devam etmesi sebebiyle şu an için yeni otobüs almayı düşünmüyoruz. Yeni hat açma planımız da yok, mevcut hatları devam ettirmeye çalışacağız.

Ses Turizm ortağı Burhan Şahin

Korsan taşımacılık bitsin, haksız rekabet olmasın, otogar giriş-çıkış ücretleri düşsün. Sektör birlik ve beraberlik içinde sorunlarını paylaşsın. Sektörün büyük bir şuraya ihtiyacı var. 2011 yılında, Ankara'da, sektörün tüm mensuplarının katılacağı büyük bir şura gerçekleşsin ve buna tüm siyasi parti genel başkanları da katılsın istiyorum. Sektörümüzün sorunlarının bütün siyasilerin gündeminde olmasını bekliyorum. 2010 yılındaki zorlukların devam edeceğini düşünüyorum, yani otobüsçü mazot borcunu, sigortasını, vergisini ödeyemeyecek, mazota yeni zamlar gelecek. Yeni yatırım için sektörde bir şeylerin değişmesi gerek, önümüzü görmeden yatırım yapamayız. Sorunlar çözülsün ki, otobüsçü de yeni yatırım yapsın. Yeni hat konusu da yatırıma bağlı, şu an için mevcut hatlarda devam etmeyi planlıyoruz.

Özlem Ardahan Turizm'in sahibi Tuncer Kayatürk

2011 yılında havayolları şirketlerine tanınan ayrıcalıkların bitmesini veya bize de aynı ayrıcalıkların tanınmasını istiyoruz. Akaryakıt konusunda da 2011 yılı çözüm yılı olsun. 10 numara yağ fiyatlarına getirilmesi düşünülen vergiler sorunları daha da arttıracak. Yatırım yapmak istiyoruz fakat sektörün durumu nedeniyle, borçlanmaya korkuyoruz. Elimizdeki araçları, ikinci el daha yüksek modelli araçlarla takas ediyoruz. Yeni araç alıp yatırım yapma konusunda kararsızız. Yeni hat açmamız sektörün gidişatına bağlı olacak, zaten yeni araç almayınca yeni hat açmayız.>>